Even een update over mijn studie!!

Hooi allemaal!

Na een paar super leuke introductiedagen, genaamd HOI-dagen, begon ik 3 september dan toch echt aan mijn nieuwe opleiding. Zoals velen van jullie wel weten ben ik dit jaar begonnen aan de opleiding HBO-verpleegkunde op het Saxion! En ik moet zeggen dat ik het vooralsnog heel erg naar mijn zin heb. De meeste vakken vind ik ook heel erg interessant om te volgen. En ook mijn klas vind ik heel erg chill. Iedereen gaat gewoon gezellig en normaal met elkaar om en er wordt vooral ook veel gelachen.

Natuurlijk hou je altijd een paar vakken waar je eigenlijk helemaal niks aan vindt, en waar je halverwege de les alweer zit te Candy Crushen (hehe oops..). Mijn lessen duren namelijk allemaal anderhalf uur en ik moet zeggen dat ik daar wel enorm aan moet wennen. Dit omdat mijn spanningsboog niet zo lang is. Het feit dat we heel vaak ook niet eens een pauze hebben en je dan wel 3 of 4 lesuren achter elkaar hebt, maakt het in dat opzicht ook niet echt beter. Maar verder hoor je mij niet klagen.

Ik vind vooral de praktijkvakken super leuk. Vooral de vakken verpleegtechnische vaardigheden en communicatie&samenwerking vind ik echt tof. Gisteren hadden we het bij communicatie&samenwerking over feedback geven en hoe je omgaat met het krijgen van feedback. Zo begonnen we met een spel, genaamd pictionary. Ik denk dat veel van jullie dit spel wel kennen. Je moet iets tekenen en de rest van de groep moet dan raden wat jij tekent. De docent had twee vrijwilligers nodig en zonder dat ik wist wat we gingen doen bood ik mij als eerste aan. Ik had er wel zin in. Toen ik hoorde dat we pictionary gingen doen en ik wat moest tekenen, werd ik iets minder enthousiast. Ik kan namelijk echt niet tekenen. Terwijl wij nog even op de gang moesten wachten, legde de docent uit wat de bedoeling was aan de rest van de klas en niet veel later mochten wij beginnen met tekenen. Ik moest een leeuw tekenen en het zag er oprecht niet uit ik moest echt keihard lachen. Ook toen de rest ging raden wat het was en ik allemaal antwoorden hoorde die niet eens in de buurt kwamen van het antwoord, schoot ik keihard in de lach. Dus, daar stond ik dan zeker wel 5 minuten ‘vet serieus’ te tekenen, terwijl ik ondertussen allemaal antwoorden te horen kreeg die dus niet eens in de buurt kwamen van het echte antwoord. Hoewel ik het hilarisch vond, werd het ook ongemakkelijker naarmate de tijd verder tikte. Wat bleek achteraf… Toen wij moesten wachten op de gang, had onze docent al aan de klas verteld wat wij moesten tekenen. Ze wisten dus het antwoord al, voor het spel ook maar begon. ‘Serieus?!’ was mijn antwoord na afloop van het spel. Ik had het echt gewoon niet door. Een beetje flauw wel, maar ik vond het vooral hilarisch.

Na deze opdracht kregen we weer een nieuwe opdracht.  In drietallen moesten we bekende situaties naspelen zoals: Je werkt aan een groepsopdracht maar één van jouw medestudenten komt al voor de vierde keer te laat en je bent er ondertussen wel klaar mee. Hoe ga je met de situatie om? Hoe reageer je? Op welke toon spreek je en wat voor een houding hou je aan? Één iemand was de observator, één iemand gaf feedback en weer een ander ontving de feedback. Dit klinkt vrij makkelijk. Maar wat als je een situatie moet naspelen waarbij jij de feedback gever bent en de ontvanger niet wil luisteren en er voortdurend doorheen blijft praten. Zie dan nog maar eens rustig te blijven. Of hoe reageer je op iemand die een beledigende opmerking naar jou maakt? Toen ik de ontvanger moest spelen hadden we een situatie waarbij de feedbackgever mij duidelijk moest maken dat ik naar zweet stonk. Je snapt natuurlijk wel dat het echt vreselijk moeilijk is om serieus te blijven tijdens dit soort oefeningen. Ik kon mijn lach echt niet meer inhouden. Hoewel je er niet heel vaak bij stil staat, komen deze situaties vaker dan je denkt ook daadwerkelijk voor in de realiteit. Ik moet vooral oppassen dat ik niet té direct ben. Ik zeg rustig waar het op slaat en dat kan nog wel eens bot overkomen. Het was zeker wel een goeie oefening.

Met verpleegtechnische vaardigheden moesten we vandaag leren hoe je het bed opmaakt terwijl de ‘patiënt’ nog in het bed ligt, leerden we wat draaitechnieken en leerden we vaardigheden  als hoe je iemand uit bed helpt. Dit lijkt allemaal simpel, maar het zijn nog aardig wat handelingen die je moet uitvoeren. Ook dit soort situaties zijn vaak hilarisch om na te spelen, maar er wordt natuurlijk ook serieus geoefend. Je komt met dit soort oefeningen best wel in iemands aura en dat kan soms best wel lastig en confronterend zijn. De volgende les moeten we elkaar gaan wassen en dit betekent dat je je aardig bloot moet stellen aan je medestudenten (gelukkig dan nog wel in bikini). Ik vind dit best nog wel een stap en ook niet heel erg makkelijk, maar het komt vast wel goed.

Als ik kijk naar de theorievakken vind ik geneeskunde het leukste. Dit klinkt een beetje raar, aangezien ik natuurlijk geen geneeskunde studeer. Toch hebben wij een vak genaamd geneeskunde. Dit vak bestaat uit anatomie&fysiologie en pathologie. Ik moet zeggen dat ik het een behoorlijk ingewikkeld vak vind waarbij je echt een heleboel moet lezen, maar ik vind het wel echt heel erg interessant allemaal.

Ik ben benieuwd wat dit jaar mij verder allemaal gaat brengen en of ik over een paar maanden nog net zo enthousiast ben als nu.

Een hele fijne avond allemaal!

 

 

 

 

1 gedachte over “Even een update over mijn studie!!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *